Print

2e leerjaar

Leervakken, methodes, werkvormen

 

Taal  (methode Taalkanjers)

  • Spreken en luisteren
  • Lezen
    Verschillende leesvormen: technisch en begrijpend lezen, groepslezen, voorlezen, creatief lezen, ...
  • Taaldenken
    Uitbreiding van woordenschat en denkvermogen (rijmen, spreekwoorden, samenstellingen, verkleinwoorden, …)
    Verschillende woordsoorten: zelfstandige naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden
  • Spelling 
    Spellingsmoeilijkheden in woordpakketten + dictees
  • Schrijven (methode Karakter)
    • letterverbindingen: september-oktober
    • hoofdletters aanleren: november-juni                 

 

Wiskunde (methode Wiskanjers)

  • Getallen/bewerkingen
    uitbreiding van de getallenlijn + bewerkingen (+ en –) t.e.m. 100.
    maal- en deeltafels worden gelijktijdig aangeleerd voor de paasvakantie; inoefening in het derde trimester (tafeldiploma)
  • Meten: liter, halve liter, dl, cl meter, halve meter, cm, kg, halve kg, uur, half uur, kwart voor/over
  • Meetkunde : soorten lijnen, soorten hoeken, vlakke figuren, patronen, oriënteren
  • Toepassingen : enkelvoudige vraagstukken over de leerstof van getallen, metend rekenen en meetkunde.

 

Wereldoriëntatie (methode Wereldkanjers)

Actuele thema’s vertrekkend vanuit de leefwereld van het kind + Karrewiet

 

Muvo (Muzische vorming)

Plezierbeleving aan volgende domeinen: beeld, drama, muziek, beweging, media, taalinitiatie Frans.

 

Leren leren 

agenda correct invullen 
leren plannen aan de hand van een toetsenwijzer (W.O.)

 

Projecten & activiteiten

  • Pesten
  • Herfst-winter/lente: wandeling
  • Cultuur: MOOOV (film) + theater 
  • Bezoek appelboer