Print

In onze school

In onze school maken we ook gebruik van ICT (informatie- en communicatietechnologie). Onze leerlingen worden vertrouwd er mee te werken, leren met de computeren en worden zich bewust van de voor- en nadelen ervan.

 

Digisprong

Tijdens de verschillende lock-downs gedurende de Coronapandemie, ontdekte men dat heel wat kinderen, maar ook scholen onvoldoende digitale middelen hebben/hadden om zich op digitaal gebied voldoende te ontwikkelen. De Vlaamse Regering besloot de ‘Digisprong’ in het leven te roepen. Het doel hiervan is scholen te ondersteunen zodat de doelstellingen ICT behaald kunnen worden.

Alle scholen ontvingen subsidies. Voor de lagere scholen werd een opsplitsing gemaakt tussen algemene infrastructuur, (gedeelde) toestellen voor het 1e tot en met het 4e leerjaar en toestellen voor elke leerling van het 5e en 6e leerjaar.

 

Algemene infrastructuur

Ondertussen werd in onze school het ganse wifi-netwerk herbekeken. Tegenwoordig is een stabiele internetverbinding ondenkbaar.

De digitale schoolborden werden in alle klassen vervangen door Touchscreens van het merk Prowise.

Deze schermen hebben een heel intuïtieve werking en bieden meer mogelijkheden om ten eerste les te geven door middel van meer ‘tools’, maar ten tweede ook naar het samenwerken met kinderen zowel in als buiten de klas. 

Alle leerkrachten  hebben een eigen  laptop welke met het netwerk van de school verbonden is. Dit toestel kan makkelijk gekoppeld worden aan elk bord op onze school wat het lesgeven ten goede komt. Er zijn ook 2 kopieertoestellen waar elke leerkracht toegang toe heeft.

Sinds dit jaar is er geen aparte computerklas meer. Het is de bedoeling ICT nog meer geïntegreerd in te gaan zetten in de klassen. Dit zal vergemakkelijkt worden door de aankoop van mini-laptops voor het 5e en 6e leerjaar en extra Ipads.

 

Toestellen 1e - 4e leerjaar

Wij hebben met onze school gekozen om de leerlingen van het 1e tot en met het 4e leerjaar te laten werken met IPads. Door het oudercomité werden al meerdere malen IPads gesponsord. Ondertussen hebben wij er 32 en we zouden dit nog graag uitbreiden met een 10-tal stuks. Op deze manier kunnen we garanderen dat 2 volledige klassen gelijktijdig met de toestellen aan de slag kunnen.

In onze visie rond het gebruik van vinden wij twee dingen heel belangrijk: ‘hands-on’ en ‘inzetten als ‘hulpmiddel’.

‘Hands-on’ betekent dat de kinderen met de toestellen moeten kunnen werken. Bij de opdrachten die ze krijgen is het de bedoeling dat ze bijna direct aan de slag kunnen gaan. Veel ontdekken en veel werken dus.

‘Inzetten als hulpmiddel’ vinden we evenzeer belangrijk: we proberen de IPad niet in te zetten als gadget om spelletjes te spelen, maar als extra bij ons lesgeven. Zo kunnen bijvoorbeeld de tafels ingeoefend worden met een leuke app; leren onze oudere leerlingen de Europese landen kennen door te swipen; wordt een muzische les iets ‘technologischer’ door een foto te bewerken op de IPad; kunnen verbetersleutels geraadpleegd worden via QR-codes…

In het 3e leerjaar wordt al verschillende jaren typles gegeven. Voordien gebeurde dit aan vaste computers, maar door gebruik te maken van draadloze toetsenborden willen we deze lessen blijven doorzetten in de klas op de IPad.

We zijn er ons van bewust dat een tablet niet hetzelfde is als een computer. Daarom willen we de kinderen van het 3e en 4e ook gebruik laten maken van de toestellen van het 5e en 6e, maar dit in een vorm van samenwerken met de leerlingen.

 

Toestellen 5e en 6e leerjaar

Voor de leerlingen van het 5e en 6e leerjaar worden er een mini-laptops voorzien. Zij krijgen elk een persoonlijk toestel in bruikleen voor op school. Op deze manier hopen we de ICT-vaardigheden nog vaker aan te kunnen spreken en willen we de leerlingen extra zorg leren dragen voor materiaal.

De toestellen worden telkens in een mobiele laptopkar opgeslagen waar ze tegelijk opgeladen zullen worden. Zo verzekeren we dat de leerlingen met een opgeladen toestel aan de slag kunnen.

 

Zorg met ICT

Sprintplus

Sommige taalzwakke kinderen maken gebruik van het dyslexieprogramma ‘Sprint’. Sprint is een hulpmiddel voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om te laten zien wat ze werkelijk kunnen. Het helpt bij het lezen, schrijven en studeren met een pak hulpmiddelen in één programma.

Tegenwoordig heeft Microsoft Word ook de mogelijkheid om spraak gestuurd te werken. Het programma kan teksten voorlezen. Deze manier van werken wordt ook aan de kinderen uitgelegd.

 

Anderstalige nieuwkomers

Online zijn tegenwoordig heel wat handige websites en apps te vinden om sneller contact te kunnen maken met anderstalige leerlingen. De programma’s helpen hen ook de taal sneller machtig te worden en kunnen zowel in als buiten de les ingezet worden. We proberen in de mate van het mogelijke voor elk kind waarbij dit nodig is een tablet te voorzien met daarop de apps en websites die hij/zij nodig heeft.

 

Online

Op de website van onze school kunt u allerlei informatie terugvinden. Zo kan u bijvoorbeeld afspraken rond het schoolgebeuren, de kalender en actueel schoolnieuws en foto’s raadplegen.

Leuke nieuwtjes, uitstapjes… worden gedeeld via onze facebookpagina (www.facebook.com/glsdewegwijzer) en sinds het schooljaar 2022-2023 ook via onze instagrampagina (@glsrijkevorsel).

Door gebruik te maken van beide platformen, hopen we jullie nog sneller op de hoogte te brengen. Ze worden up-to-date gehouden door een werkgroep sociale media.

 

Veiligheid en cyberpesten

ICT is leuk, maar moet vooral veilig gebeuren. Dit vraagt inspanningen qua infrastructuur én ICT-educatie. Op school proberen wij dit aan te pakken door:

  • Op onze gehele internetlijn staat een Webfilter van Fortiguard. Deze wordt onderhouden door de ICT-dienst van de gemeente.
  • Rechtstreeks òf via een link naar een site met een 'gevaar' op gaan, wordt bijna onmogelijk.
  • Dit gevaar kan inhoud zijn die de kinderen beter niet zien én aanvallen van virussen.
  • Google is op school de meest gebruikte zoekmachine. In de klassen en in de computerklas staat de 'kinderfilter' op 'hoog'.
  • Google sluit de inhoudelijk niet aangepaste sites meteen buiten.
  • De kinderen werken meestal in een gecontroleerd aantal sites. Zo plaatsen de leerkrachten meestal snelkoppelingen op het bureaublad.
    Alleen die sites mogen bezocht worden tijdens de les.
    Via Yurls verzamelen de leerkrachten ook sites die zelfs thuis geraadpleegd kunnen worden.
  • We wijzen de kinderen vanaf het begin (1e ljr) er op dat er niets zomaar mag gedownload worden. Als er een melding komt: juf/meester roepen.
    Vanaf de derde graad wordt er echt aandacht gegeven aan het 'internet-opvoeden' van de kinderen. Juf Ruth neemt in de W.O.-les een thema over cyberpesten en cybergevaren op zich. Via digitips.be wordt er op de computer aan een 'cybergevaren-spel' gewerkt.
    Het W.O.-thema komt grotendeels van Clicksafe.be.

 

Doelstellingen van ICT

Als we werken met ICT houden we rekening met volgende doelstellingen van ICT voor het basisonderwijs.

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
5. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
6. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

 

Voor vragen rond het ICT-luik op onze school kan u steeds terecht bij onze ICT-coördinator (ict@glsdewegwijzer.be) of bij de directie.