1e leerjaar
Overgang kleuterschool – lagere school
De kinderen zijn bij het begin van het nieuwe schooljaar opnieuw de jongsten terwijl ze in de kleuterschool de oudsten waren. Om de nieuwkomers in onze school een veilig gevoel te geven, krijgen ze vanaf de eerste schooldag een peter/meter van het vijfde/zesde leerjaar. Er worden verschillende activiteiten op touw gezet om de kleinsten goed te integreren en wegwijs te maken.
Leren lezen, rekenen en schrijven:
De hoofdactiviteiten in het eerste leerjaar! We leren de kinderen lezen, rekenen en schrijven op een speelse, kindgerichte manier. Zeer belangrijk daarbij is dat de kinderen zich goed voelen op school en dat ze in een veilige omgeving kunnen leren op eigen tempo, eigen niveau en volgens eigen kunnen.
Leervakken, methodes, werkvormen
Lezen (Ik lees met Hup en Aap)
- Tijdens het eerste leerjaar zien we een enorme vooruitgang (van tweeletterwoordjes tot meerlettergrepige woorden (‘vergeten’). Op het einde van het eerste trimester beginnen de meeste kinderen te kunnen lezen.
- Na de kerstvakantie komt het niveaulezen erbij. De leesronde is een doorschuifsysteem in groepjes met kinderen van verschillend niveau waarbij vooral het begrijpend lezen wordt ingeoefend. Bij het niveaulezen lezen de kinderen in groepjes boekjes van hetzelfde leesniveau onder het toeziend oog van een leesmoeder of –vader.
- Peer tutoring
Na de paasvakantie komt ook deze leesvorm aan bod.
Bij peer tutoring lezen de kinderen van het eerste en zesde leerjaar samen in een ‘samen-lees-boek’.
Plezier hebben in lezen is het voornaamste doel.
Schrijven (Karakter)
Spelling (Ik lees met Hup en Aap)
Eerste trimester: Beginnen met voorbereidend schrijven met aandacht voor de juiste schrijfhouding, pengreep, letters en letterverbindingen.
Vanaf het tweede trimester: spellen met woordpakketten. Elke week een woordpakket met één spellingprobleem (bv. a-aa). Op het einde van de week is er een controledictee.
Creatief schrijven
Eenvoudige steloefeningen vanaf het begin van het schooljaar; daarbij hebben de inhoud en de creativiteit voorrang op de correcte spelling van woorden en zinnen.
Wiskunde (methode Wiskanjers)
De nadruk ligt op het handelen, verwoorden en begrijpen.
- Getallen
getal en getalbeelden: hoeveelheden (her)kennen en linken aan een cijfer.
getallen tot 10 splitsen in twee of meer delen.
+ en – tot 10
+ en – tussen 10 en 20
de brug over 10 - Meten: liter, kg, rekenen met euro tot 20, uur en half uur.
- Meetkunde : verschillende meetkundige figuren herkennen (bv. vier-kant), spiegelen, schaduwbeelden.
Wereldoriëntatie
Vanuit de leefwereld van het kind worden verschillende kindgerichte thema’s aangehaald. Er wordt gebruik gemaakt van eigen werk en waar het thema het toelaat wordt dit gecombineerd met uitstappen, bezoeken in de klas e.d.
Muvo (Muzische vorming)
- Muziek : liedjes zingen en begeleiden, stemvorming, ademhalingsoefe-ningen, muziek beluisteren, …
- Drama : korte versjes, uitbeelden, rollenspel, dialogen, …
- Beeld : knutselen, tekenen rond verschillende onderwerpen met ver-schillende materialen, naaien.
- Media: leren werken met de computer, Ipad, digibord, …
- Beweging: expressieve bewegingsvormen: dans, gevoelens uiten door beweging, …
Projecten
Overgang kleuterschool – lagere school
Een drietal keer per jaar is er een gezamenlijke activiteit met de kleuterschool.
Gezonde voeding
Thema 'Veilig en gezond' met als kers op de taart een gezond ontbijt.
Contractwerk-huiswerk
Wekelijks wordt een werkbundel met moetjes en magjes aangeboden op niveau van elk kind.
Hoekenwerk
In verschillende ‘hoeken’ wordt uitdagend materiaal aangeboden om de leerstof van verschillende leergebieden op een speelse manier in te oefenen.
Pesten
In het eerste en tweede trimester werken we telkens een week rond ‘pesten voorkomen’.