Print

2e leerjaar

Leervakken, methodes, werkvormen

 

Taal  (methode Taalsignaal  Anders)

  • Lezen
    Verschillende leesvormen: technisch en begrijpend lezen, groepslezen, voorlezen, … creatief lezen, RALFI-lezen
  • Taalschat/taalbeschouwing
    Uitbreiding van woordenschat en denkvermogen (rijmen,spreekwoorden, …)
    Verschillende woordsoorten: werkwoorden, zelfstandige naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden
  • Spelling (Tijd voor Taal Accent)
    Spellingsmoeilijkheden in woordpakketten + dictees
    Basis- en uitbreidingsleerstof
  • Schrijven (Karakter)
    • lettervorming- en verbinding
    • hoofdletters                   

 

Wiskunde (methode De Wiskanjers)

  • Getallen
    uitbreiding van de getallenlijn + bewerkingen (+ en –) t.e.m. 100.
    maal- en deeltafels worden gelijktijdig aangeleerd voor de paasvakantie; inoefening in het derde trimester (tafeldiploma)
  • Meten: liter, halve liter, dl, cl meter, halve meter, cm, kg, halve kg, 100g, uur, half uur, kwart voor, kwart over
  • Meetkunde : soorten lijnen, soorten hoeken, vlakke figuren, evenwijdige en loodrechte lijnen, kijklijnen en schaduwbeelden, spiegelingen en symmetrie
  • Toepassingen : eenvoudige vraagstukken over de leerstof van getallen, metend rekenen en meetkunde.

 

Wereldoriëntatie (methode Mundo)

Actuele thema’s vertrekkend vanuit de leefwereld van het kind.
Kennis & vaardigheden (techniek)

 

Muvo (Muzische vorming)

Plezierbeleving aan volgende domeinen: beeld, drama, muziek, beweging, media, taalinitiatie Frans.

 

Leren leren : agenda correct invullen + W.O.-lessen leren plannen (toetsenwijzer)

 

Projecten & activiteiten

  • Pesten
  • Herfst/lente: wandeling + ‘t Schapenhof
  • Winterwandeling Asterweg
  • Cultuur: MOOOV (film) + theater 
  • Gezonde voeding: appelboer / bezoek molen / bezoek bakker