Print

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief week van 1 april 2019

 

Beste ouders,

Wat een heerlijk weertje hadden wij vrijdag voor onze stoet! Het was echt prachtig. Ik was (en ben) een supertrotse directeur. Graag ook nog eens ons oudercomité in de spotlights zetten, wat hebben zij weer gezorgd voor heerlijke wafels!

Een gekke dag vandaag, 1 april brengt toch wat de ‘zottigheid’ in iedereen naar boven!

We zetten de laatste week in voor een welverdiende paasvakantie. De juffen en meesters lichten dan ook graag toe hoe de resultaten van jullie kinderen zijn, alsook hun werk -en leefhouding.

Geniet van jullie gezin, de kinderen tijdens de vakantie en dan zien we jullie graag terug op dinsdag 23 april!

Vergeet de fluohesjes niet hé! Ook al is het volop lente en licht, wij blijven trotse fluo-dragers!

Mogen wij vragen om de kinderen die naar huis gaan via de Leopoldstraat niet uit de rij te ‘plukken’? We willen iedereen veilig naar huis krijgen.

 

Juffrouw Katleen

Dinsdag 2/04:     Juf Katleen M: opleidingsdag Brussel
                            2de lj: Schapenhof
Woensdag 3/04:     Oudercontacten 16u – 20u
Donderdag 4/04:     Oudercontacten 16.30u – 18.30u
                                Sponserloop t.v.v. Kom op tegen kanker
Vrijdag 5/04:     Einde van het tweede trimester
Dinsdag 23/04:     Start derde trimester

 

EERSTE LEERJAAR
We lezen verder over aap. Jip vond de aap in de gang. Hij zat verstopt in de mouw van de jas van juf. Jip had een grappig, maar ook een beetje stout plan …. Benieuwd?
Jip neemt de aap mee in de klas. Ze geeft hem haar jas en een pet. Aap zit op Jips plek. Juf schrijft een som op het bord. Maar geen kind let op. Ze kijken naar de aap. Die wiebelt met zijn stoel en maakt een vreemd geluid. Juf vraagt wie het geluid maakt. Het klonk als … een aap. Dat kan toch niet ! Jip moet de som van de juf maken aan het bord. Dit kan niet, zegt ze, er is iets met mijn been. Juf kijkt naar Jip (de aap). Ze schrikt zich een hoedje en is in de war. De baas van de school komt langs en aap … die ging op zijn gemak naar de zoo terug.
We maken nog meer sommen zoals 8 + 7 = …. (oefeningen tot 20, met brug over 10). Ondertussen lukt het al wel !
We schrijven woordpakket 10 en oefenen de letters au en j met professor Odette.
Woensdag zetten we alle stoelen en banken aan de kant. Er staan  alleen maar dozen in onze klas. ??? Wat gaan we nu doen?
Woensdag of donderdag komen onze mama’s en papa’s langs voor onze rapportjes. Donderdag doen we best sportieve kleding aan want we lopen ‘s namiddags voor Kom op tegen Kanker.
Vrijdag sluiten we leuk af en om 15.30 start de paasvakantie ! Joepie!

TWEEDE LEERJAAR
Joepie! De laatste week voor de paasvakantie wordt een TOPweek!  Vandaag gingen we al zwemmen en morgen trekken we richting ’t Schapenhof-. (Denken jullie aan aangepaste kledij?) Woensdag hebben we turnles en donderdag sponsorloop (Denken jullie nog aan de welgekomen centjes (Kom op tegen kanker, meester Gert die 1000 km gaat fietsen) en aan sportieve schoenen?)  Tussendoor gaan we natuurlijk ook nog wel een beetje werken. Zo staat de laatste tafel, die van 7 gepland. We gaan in WP 22 woorden leren kennen waarin we een lange klank horen en die toch maar één keertje moeten schrijven (verenkelen) Dit is niet gemakkelijk. In de lessen van taal en W.O. verdiepen we ons in “de lente”. Op woensdag en donderdag nodigen we onze ouders uit om de rapporten in ontvangst te nemen. Verder wensen we ieder van jullie een zonnige en deugddoende vakantie toe. (Maar… vergeten jullie toch de tafels niet te oefenen?)

DERDE LEERJAAR
We kunnen onze maskers weer afzetten nu want halfvasten is voorbij. We vliegen er nog een weekje goed in. Voor spelling oefenen we de woorden van WP 20 in. We maken ook leuke taalopdrachtjes in de kippenkrant. We blijven ook elke dag een kwartiertje lezen in leuke boeken of met toffe teksten. Voor WO maken we donderdag nog een toets van Focusthema 6. We volgen de toetswijzer. Let wel op!!! Dag 3 is voor 1 keer op een woensdag. Tussendoor werken we in een prachtige bundel gemaakt door een laatstejaars student. Zij heeft een Gip gemaakt over de opwarming van de aarde. Tijdens de lessen wiskunde leren we de functies van getallen, spiegelen ,de delingshalter en herhalen we alle bewerkingen al cijferend. We oefenen ook nog eens de extra de digitale klok in. Donderdag lopen we voor het Goede doel van meester Gert en vrijdag kijken we een film ,knutselen we iets voor Pasen en spelen we spelletjes! Een mooie afsluiter van het tweede trimester!
Voor iedereen een fijne, deugddoende vakantie! Hopelijk is de zon ook van de partij!

VIERDE LEERJAAR
Alweer bijna vakantie…
Toch gaan we er deze week nog stevig tegenaan. Breuken, oppervlaktematen en inhoudsmaten komen allemaal aan bod. Ook leren we wi!nst of verlies berekenen en breuken optellen.
We gaan ook nog de leerstof herhalen met de weer- en meer-oefeningen.
Tijdens de taallessen beginnen we aan thema 16. In dit thema werken we rond water. Woordenschat, spreekwoorden en nog veel staan op het programma.
Donderdag maken we nog een toets van W.O. De dagen voordien bekijken we bloemen en planten heel nauwkeurig.
Donderdag smeren we ook onze benen in en lopen rondjes t.v.v.  Kom op tegen kanker.
En vrijdag wordt een uitboldag….. Fijne vakantie.

VIJFDE LEERJAAR
Amai, we zijn al aan de laatste week van het tweede trimester begonnen, wat gaat het vooruit! Na een keimooie stoet gaan we nog een weekje goed werken. Voor wiskunde werken we nog steeds verder in het 6de werkboek en bij taal herhalen we enkele moeilijke lessen. Tijdens Frans maken we oefeningen van U15 en aan het einde van de week is hierover dan een toets, zoals elke 2 weken. Op donderdagnamiddag houden we onze jaarlijkse sponsorloop; dit jaar is dit ten voordele van meester Gert, die gaat fietsen ten voordele van Kom op tegen Kanker. We gaan het trimester nog afsluiten door samen naar een film te kijken en we zullen ook nog iets moois knutselen voor Pasen. Voor iedereen een gezellige Pasen gewenst !

ZESDE LEERJAAR
We zitten in de laatste week voor de paasvakantie. Deze week staat in het teken van de praktische proeven 'Muvo' en 'spreken' . We maken tijdens de proef muvo, in groepjes, een stop-motion filmpje. Dat gaat fijn en interessant worden, maar let wel op dat dit een proef is. Tijdens de proef spreken werken we rond een vragenmachientje. Wat dat is, gaan we deze week ontdekken. In de lessen Frans werken we deze week unité 31 verder af. We maken er donderdag een toets van. Donderdag staat de sponsorloop ook op het programma en vrijdag kunnen we het tweede trimster afsluiten met de film 'La vita é bella'.

ZORG
Bedankt aan iedereen die de ouderbevraging rond huiswerk heeft ingevuld. Ook de kinderen zijn hierin bevraagd. Al deze info zijn we nu aan het verwerken en het is de bedoeling dat we met al deze gegevens een huiswerkbeleid uitschrijven, rekening houdend met de verzuchtingen van ouders, kinderen en leerkrachten. Ten laatste volgend schooljaar willen we onze visie hierrond klaar hebben.
In de loop van dit en volgend schooljaar dient er ook een nieuwe visie te worden uitgeschreven rond leerlingenbegeleiding. Het uitgangspunt van de overheid hierin is dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle kinderen bevordert: verhogen van welbevinden, voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten en het creëren van gelijke onderwijskansen. Later hierover meer.

Niet-Confessionele Zedenleer
1ste lj.: Meneertje Kletskous heeft dringend goede raad nodig want hij hindert iedereen met zijn gepraat! We vragen ons af wanneer we nu wel mogen praten en wanneer niet.We creëren ook een eigen Meneertje of Mevrouwtje, elk met een eigen verhaal…
2de lj.: We maken kennis met de Club van de Rare Kinderen. Het is een speciale club … anders dan anders. Je mag er alleen maar bij als je … dat vertel ik jullie nog wel!
3de lj.: Met het verhaal ‘Max en de toverstenen’ starten we het nieuwe thema ‘We behandelen de aarde alsof we er nog eentje in reserve hebben…’.
4de lj.: Heel wat dingen, activiteiten en momenten in ons leven kosten geld. Omgaan met geld betekent dan ook keuzes maken…
5de lj.: We bekijken het laatste stukje van de film over de bus boycot in 1955. Uit dit voorbeeld in de geschiedenis blijkt duidelijk dat geweldloze samenwerking wint van geweld. Dit gaan we dan uiteraard nog bespreken voor we ons thema over samenwerken afsluiten.
6de lj.: Jullie hebben je al met veel enthousiasme en energie op de creatieve denkopdracht ‘Ontwerp een restaurant’ gestort. De grote lijnen zijn uitgezet, de eerste ontwerpen beginnen vorm te krijgen. Zoveel leuke ideeën, zoveel leuke creaties …  ik ben benieuwd naar het vervolg!